Gamification en verantwoord gokken: kunnen tegenpolen elkaar aantrekken?

Gamification en verantwoord gokken: kunnen tegenpolen elkaar aantrekken?

Een beroemd stripfiguur grapte eens de sleutel tot het doden van twee vogels met één steen: ‘grote rots, kleine vogels’.

Helaas voor spellenproducenten zijn engagement en verantwoord gokken verre van “kleine vogels”. In een lucht vol dieren in het wild zouden die twee je adelaars en reigers zijn; met andere woorden, de grootste vogels in de buurt.

Leverancier Playtech heeft echter een nogal pragmatische aanpak voorgesteld om beide problemen met één tool aan te pakken: gamification.

Het is geen nieuw concept en het is ook geen concept dat alleen van toepassing is op gamen. Maar gamification als een verantwoord gokinstrument betekent hoe dan ook een nieuwe kijk op de dingen.

Op een Playtech Breakfast Briefing vorige week, spraken Tony Evans, VP Productstrategie, Kevin Kilminster, hoofd van Live Casino Innovation, James Frendo, directeur van Casino, Angus Nisbet, Bingo Managing Director en Peter Mares, CTO van Playtech Innovation Labs, de verzamelde media toe over de langetermijnwaarde van een klant, in tegenstelling tot de kortetermijnaanpak van het ‘spoelen’ van de portemonnee van een speler.

Een van de belangrijkste boodschappen van de leverancier was de behoefte aan realtime spelersbetrokkenheid, een snel en betrouwbaar content-ecosysteem en, last but not least, gamification. De uitdagingen voor de industrie kwamen naar voren met betrekking tot regelgeving, technologie en klanteneisen.

Al snel werd Playtech’s nadruk op het gebruik van gamification om zowel engagement als verantwoordelijk gokken aan te pakken helder, en daarmee werden ook de uitdagingen van regelgeving en klanteneisen aangepakt. Twee vogels: één steen.

De verbanden tussen gamification en engagement zijn al enige tijd duidelijk; spelers zullen, in theorie, meer waarde aan entertainment hechten als ze strijden om badges, prijzen en een gevoel van voldoening. Het is echter nieuw om prijzen uit delen als spelers bijvoorbeeld een uur lang een slot niet spelen en als ze stoppen als hun verliezen een bepaald bedrag overschrijden.

Zou dit gegarandeerd werken? Zeker niet – wat doet dat wel? Zoals Evans zelf toegaf, zal gamification geen enkel effect hebben als een speler niet geïnteresseerd is in niet-monetaire beloningen.

Dat is waar het sociale element moet worden versterkt. Gamification op zichzelf is één ding – maar als een boom in een leeg bos valt, kan iemand het horen?

Met sociale tools zoals chats en leaderboards zal een competitieve speler – omdat entertainment naast gaming ook draait om concurreren – veel meer reden hebben om zijn doelen na te streven. Kilminster en Nisbet gaven allebei geweldige voorbeelden van hoe effectieve sociale interactie binnen groepen kan zijn. Ze vertelden het verhaal van een bingokamer die ruim voor de begintijd van het spel begon vol te lopen, simpelweg doordat spelers aan het chatten waren en met elkaar bijpraatte

Socialisatie an sich kan een sterke strijder zijn tegen gokverslaving. We hebben allemaal de When The Fun Stops Stop advertenties gezien die spelers adviseren om vrienden niet te negeren bij het nastreven van een nieuwe storting. Dus, met toevoeging van sociale aspecten, kan gamification inderdaad een krachtig wapen worden in Playtech’s verantwoorde gokwapenkamer in alle verticale sectoren; hetzelfde geldt voor de rest van de industrie.

De enige overgebleven kwestie is echter de snelheid van goedkeuring door de producenten. Een zin die met hoge frequentie wordt herhaald door Evans en co. was het feit dat Playtech “operators alle tools geeft die ze nodig hebben”. De nadruk die de leverancier legt op het geven van een leuke ervaring aan de klant in plaats van ze als een geldkoe te zien, is op alle manieren bewonderenswaardig: het is op de lange termijn zowel verantwoordelijker als winstgevender. Maar zijn operators massaal klaar om een vergelijkbare aanpak te volgen? Zullen ze echt met spelers omgaan om een verstandige balans te vinden tussen het maximaliseren van winst en het maximaliseren van de gebruikerservaring? Zullen operators durven te experimenteren met de eeuwenoude strategie van het gebruik van bonussen om spelers aan te trekken en vast te houden?

Om te spreken in gamification-termen, zijn zij nu aan zet.

Geef een reactie